Spring naar content
Door:

Bright

Datum:

24 mei 2023

Een animatiefilmpje registreren als merk? Ja, dat kan!

Ondernemingen onderscheiden de producten en diensten die ze aanbieden doorgaans door middel van woorden en logo’s. Om deze woorden en logo’s te beschermen kan worden gekozen voor een inschrijving als merk. Anderen mogen de merken dan niet gebruiken zonder toestemming van de merkhouder.

Ondernemingen gebruiken, naast woorden en logo’s, steeds vaker bewegend beeld om hun producten en diensten te onderscheiden. Ook deze ‘multimediamerken’ kunnen worden geregistreerd als merk. Het gaat dan om merken die bestaan uit een combinatie van beeld- en geluidselementen zoals bijvoorbeeld een animatiefilmpje.

Wat de vereisten zijn voor een geldige merkinschrijving van een multimediamerk, bleef lang onduidelijk. Onlangs heeft het Bureau voor de Intellectuele Eigendom van de Europese Unie (EUIPO) hier meer duidelijkheid over gegeven. De belangrijkste overwegingen hebben wij hieronder weergegeven.

– Wanneer de commerciële herkomst duidelijk is voor het publiek, dan is de lengte en de complexiteit van het beeld niet van belang. De consument moet het beeld als herkomstaanduiding en onderscheidingsteken zien.

– Het is niet vereist dat het beeld een duidelijk product of dienst laat zien, zoals dat in een Tv-spot wel gebruikelijk is.

– Het is ook niet vereist dat het beeld bijzondere of originele kenmerken bevat. Als het beeld het publiek maar in staat stelt de betrokken producten en diensten van de merkhouder te onderscheiden van die van andere ondernemingen of personen.

De volledige uitspraak van het EUIPO leest u hier.

Meer informatie over (multimedia)merken of heeft u een andere vraag waar wij u wellicht mee kunnen helpen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Waar kunnen we u mee helpen?
Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
waarom bright ip lawyers?
Specialisten pur sang
Toegewijd en no nonsense
Track record in retail & lifestyle
Track record in retail & lifestyle

Kennisbank