Spring naar content
Door:

Bright

Datum:

28 juni 2024

Het EK voetbal en ambush marketing

Het EK-voetbal is in volle gang; voor veel partijen een mooie kans om zich via dit grote sportevenement te promoten. Denk bijvoorbeeld aan de vele voetbalreclames van supermarkten en diverse kledingbedrijven die gebruik maken van het sportevenement om (oranje)artikelen te verkopen.

Maar mag dit eigenlijk wel? Pas op voor ambush marketing!

Er is sprake van ambush marketing indien een bedrijf zichzelf associeert met een evenement, zonder dat hiervoor sponsorgelden worden betaald. Een bekend voorbeeld van ambush marketing komt uit WK voetbal uit 2010. 36 vrouwen droegen tijdens de wedstrijd Nederland-Denemarken het bekende ‘Bavariajurkje’ in het stadion, zonder dat Bavaria sponsor was van het grote evenement. De FIFA heeft de vrouwen toen uit het stadion gezet, waarna Bavaria alsnog een vergoeding heeft betaald.

Ambush marketing kan leiden tot oneerlijke concurrentie. Indien partijen ongerechtvaardigd voordeel verkrijgen uit het EK (bijvoorbeeld in de vorm van ambush marketing), dan kan de UEFA hiertegen optreden.

Let op! UEFA heeft ook diverse woord- en beeldmerken geregistreerd zoals het 2024-logo dat UEFA dit jaar gebruik. Indien partijen de merken van UEFA gebruiken om op deze manier aan te haken bij het succes van het sportevenement, kan er naast oneerlijke concurrentie, ook sprake zijn van merkinbreuk.

Kortom, het EK voetbal is voor veel partijen een mooie gelegenheid om een EK-reclame in de markt te zetten en het bedrijf via het sportevenement te promoten. Houdt hierbij wel altijd de juridische grenzen in de gaten om schadeclaims van UEFA te voorkomen.

Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Waar kunnen we u mee helpen?
Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
waarom bright ip lawyers?
Specialisten pur sang
Toegewijd en no nonsense
Track record in retail & lifestyle
Track record in retail & lifestyle

Kennisbank