Spring naar content

Reclamerecht

Waarvoor kunt u bij ons terecht?

Wanneer iemand op een oneerlijke manier reclame maakt (bijvoorbeeld door een onjuiste vergelijking of door kleinerende uitlatingen), kan dit vervelend zijn en uw product of uw bedrijf in een kwaad daglicht plaatsen. Daar zult u zo spoedig mogelijk tegen willen optreden. Ook wanneer u daar zelf van wordt beschuldigd, zult u behoefte hebben aan juridische bijstand.

Wilt u bijvoorbeeld:

  • Iets doen tegen uw concurrent die misleidende prijsvergelijkingen maakt met uw product?
  • Bijstand in een procedure bij de Reclame Code Commissie?
  • Informatie over influencer regelgeving? Of een influencer overeenkomst op laten stellen?
  • Advies of uw nieuwe reclamecampagne wel voldoet aan de geldende wetgeving op het gebied van reclame?
  • Actievoorwaarden opgesteld of beoordeeld hebben?
  • Weten of u Adwords campagnes mag voeren met het merk van uw concurrent?

Voor al dit soort vraagstukken kunt u bij ons terecht.

Wat is oneerlijke reclame?

Reclame kan om verschillende redenen oneerlijk zijn. Reclame kan misleidend zijn en daardoor oneerlijk. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om een verkeerde voorstelling van zaken met betrekking tot de herkomst van producten, de prijs of welke (bekende) bedrijven hun medewerking ergens aan hebben verleend. Denk aan de suggestie dat het om originele producten gaat, terwijl eigenlijk andere (merkloze) artikelen worden verkocht. Ook reclame waarin de concurrent (impliciet) wordt vergeleken, kan oneerlijk zijn. Dat zit hem dan bijvoorbeeld in het feit dat de advertentie kleinerend is, verwarring schept of bepaalde kenmerken niet objectief vergelijkt.

Claims

Is reclame oneerlijk, dan is dat onrechtmatig vanuit de adverteerder. Dit heeft uitzonderlijke gevolgen. Zo is het aan de adverteerder om te bewijzen dat de reclame wél juist en volledig is. Lukt dat niet, dan kan de reclame verder worden verboden. Daarnaast kan iedereen, die schade heeft geleden door oneerlijke reclame, in principe ook een rectificatie eisen.

Natuurlijk kan men (na het schrijven van een sommatiebrief) naar de rechter om dit alles af te dwingen en de reclame offline te krijgen. Een andere optie is om de Reclame Code Commissie te notificeren, die vergelijkbare rechtsregels hanteert. Dat is een goedkopere (en vaak snellere) optie om bepaalde reclames verder tegen te houden; lijdt u schade als gevolg van oneerlijke reclame en wilt u deze schade vergoed krijgen, dan is de gang naar de rechter de enige mogelijkheid.

Waar kunnen we u mee helpen?
Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
waarom bright ip lawyers?
Specialisten pur sang
Toegewijd en no nonsense
Track record in retail & lifestyle
Praktische mindset

Referenties